IDENTITEIT

Levensbeschouwelijke identiteit

‘’Elk kind kan leren.’’

Op IBS Elif bepaalt de islamitische levensbeschouwelijke identiteit het voornaamste verschil in het onderwijs. Wij streven ernaar onze leerlingen een sterk islamitisch bewustzijn mee te geven. Wij willen bereiken dat ze zich niet alleen moslim voelen, maar ook de islamitische waarden begrijpen en overtuigd en zelfstandig kunnen toepassen; dat ze trots zijn op wie ze zijn.

Door onze leerlingen te ondersteunen in hun bewustwording hiervan, helpen wij de kinderen hun identiteit te versterken. Door op jonge leeftijd al op een positieve manier bewust te zijn van hun identiteit, geven wij ze een stevige basis mee om in hun verdere leven vanuit hun eigen geloofsovertuiging de wereld te verkennen, anderen te ontmoeten en hun waarden te delen.

De profeet Mohammed (vrede zij met hem) heeft gezegd:

‘’Ik ben slechts gezonden om de gunsten van het goede gedrag (akhlaaq) te voltooien.’’

Als je voor IBS Elif kiest, kies je voor een schoolklimaat waar akhlaaq centraal staat. Wij geloven dat elk kind pas kan slagen in de samenleving wanneer zijn of haar karakter en gedrag goed gevormd zijn. Ontwikkeling van sociaal emotionele intelligentie (gedrag) vinden wij minstens zo belangrijk als cognitieve intelligentie (kennis). De boodschap van de koran en het voorbeeld van de profeet Mohammed (vrede zij met hem) vormen daarbij het uitgangspunt.